בעידן שבו שוק ההון נגיש כמעט כבר בכל בית, הרוב המוחלט מחפש את ה – ״טסלה״ הבאה, את אותה המניה שתכפיל או תשלש את ההשקעה תוך x שנים, מי יותר ומי פחות.
אחרי הכל, כשאנחנו שומעים על חברות סטארט אפ שמניותיהן עשו אלפי אחוזים בכמה שנים של השקעה, תשואות של 11%, 15%, 20% בשנה נשמע לנו מעט ומתגמד לעומת מאות אחוזים בשנה במניות צמיחה.
אני אשתדל בפוסט הקרוב לעשות קצת סדר בדברים, מבלי לנסות להאריך יותר מדי אך גם מבלי לקצר מהפרטים החשובים.
מניות צמיחה :
אז בואו נתחיל קודם כל בפנטזיה של כולם – רכשתם מנייה שהיא היא הדבר הבא, הטכנולוגיה שלה ייחודית ואנחנו מבינים שהעולם כבכיכול ״הולך לשם״ וזה העתיד.
ברשותכם, נמשיך עם טסלה (tsla), שכולם אוהבים לאהוב – מיום הנפקתה ועד ליום כתיבת שורות אלו, עלתה בכ – 12,000% בקירוב, ברור שאלו תשואות אסטרונומיות שמניות ותיקות כגון קוקה קולה (ko), מייקרוסופט (msft) לא יעשו היום.
לא רק טסלה, גם ״בלוק״ ( sq), עלתה מיום הנפקתה ב – 2015 ועד לסוף 2021, לפני הירידות של 2022, בלמעלה מ – 2000%, והדוגמאות הן רבות ובהחלט חלקן כדאיות וחלקן פחות.
וחסרונות?
אין מתנות חינם, ולכל דבר יש מחיר. אם אנחנו רוצים להפיק לעצמנו תשואות גבוהות יותר, ובטח שבכאלו אחוזים אנחנו נצטרך להתפשר על משהו, וכל משקיע יצטרך לשאול את עצמו האם אלו סיכונים שהוא מוכן לקחת בשביל אותן תשואות אפשריות שהן בוודאי לא בטוחות :
1. תנודתיות גבוהה – מניות צמיחה נוטות להיות תנודתיות יותר ממניות ערך, כלומר המחירים שלהן יכולים להשתנות משמעותית בפרק זמן קצר. זה יכול להפוך אותם להשקעה מסוכנת יותר, במיוחד עבור מי שלא חש בנוח עם תנודתות משמעותיות בשווי התיק שלו.
2. אין דיבידינדים – מניות צמיחה רבות אינן משלמות דיבידנדים, מה שאומר שהמשקיעים לא מקבלים כל הכנסה מהשקעתם עד שהם מוכרים את מניותיהם.
3. הערכת שווי גבוה – מניות צמיחה מוערכות לרוב בפרמיה מכיוון שצפויים להן רווחים גבוהים יותר בעתיד. זה יכול לייקר את אותן מניות בעת הקנייה וגם יכול להקשות על קביעת השווי ההוגן של המניה.
4. תלות בצמיחה עתידית – הערך של מניות הצמיחה תלוי במידה רבה ביכולתה של החברה להמשיך להגדיל את רווחיה והכנסותיה. אנחנו מבינים שאם היא לא תעמוד בציפיות המשקיעים, מחיר המניה ירד משמעותית.
5. סיכון גבוה יותר – בדרך כלל חברות צמיחה נמצאות בתעשיות חדשות או בשווקים מתפתחים חדשים ונושאות סיכונים גבוהים.
לרוב, לאותן חברות אין רקורד מוכח של הכנסות ולכן ניתוח דוחות כספיים באותן חברות יהיה מיותר וחסר חשיבות, מה שמעלה את הסיכון בהשקעה בחברה.
אז אנחנו מבינים שהשקעה נכונה בחברת צמיחה שכזו זה יכול להיות נהדר ולהניב עבורנו תשואה פנומנלית, אך יש לזכור שלרוב זה יגבה מחיר מסויים.
מניית טסלה. (tradingview.com)
מניית בלוק. (tradingview)
ומניות ערך?
לפני שנדבר על התשואות ועל המאפיינים באותן מניות, צריך להגדיר ראשית מהי מניית ערך.
מניות ערך הן מניות שנחשבות ללא מוערכות על ידי השוק. בדרך כלל יש להן יחס מחיר לרווח נמוך, כלומר אותו מכפיל רווח (p/e) שנהוג להסתכל עליו, יחס p/b נמוך ותשואת דיבידינד גבוהה מהממוצע בשוק.
המשקיעים מתעלמים ממניות אלו לעיתים קרובות כפי שכבר אמרנו למעלה, והן בעלות פוטנציאל להניב תשואות חזקות בטווח הארוך.
מניות ערך נחשבות בדרך כלל כחברות שנחשבות ותיקות בתעשייה שלהן ובעלות הכנסות קבועות ובעלות דוחות כספיים יציבים.
הרבה משקיעים עשויים להתעלם מאותן חברות כיוון שהן אולי לא צומחות מהר כמו חברות אחרות, אבל עדיין יש להם מעמד פיננסי איתן, וסיכוי טוב יותר להמשיך לחלק דיבידינד.
חשוב לציין כי השקעת ערך דורשת ראייה ארוכת טווח והבנה חזקה של החברות והתעשייה שלהן ולמרות שמדובר על חברות ותיקות על פי רוב בעלות איתנות פיננסית, עדיין לא מדובר על השקעות נטולות סיכון ועל המשקיעים לחקור ולהעריך בקפידה את מניות הערך לפני קבלת החלטה.

מייקרוסופט. מהחברות הותיקות בתעשייה. (tradingview.com)
ועכשיו לעניין, מה הוא דיבידינד?
דיבידינד הוא תשלום שמבצעת חברה לבעלי המניות שלה, בדרך כלל על בסיס רבעוני ולעיתים גם שנתי.
דיבידינדים משולמים בדרך כלל במזומן, אך ניתן לשלם גם אותם בצורת מניות או נכסים אחרים. גובה הדיבדינד נקבע על ידי דירקטוריון החברה והוא בדרך כלל אחוז מרווחי החברה או סכום קבוע למניה.
מטרת הדיבידנד היא לחלק מרווחי החברה לבעלי המניות ולספק להם זרם הכנסה קבוע ותשואה על השקעתם.
בנוסף, דיבידנדים נתפסים לעיתים קרובות כסימן לבריאות הפיננסית של החברה וליציבותה, כמו גם למחויבותה לתגמול לבעלי המניות. עם זאת, יש לציין שאותן חברות שמשלמות דיבידנדים עשויות לשנות את המדיניות שלהן בכל עת, וכמובן לא לשכוח שאנחנו משלמים עליהם מס .
דיבידינד כהכנסה פאסיבית?
הדוגמא הטובה ביותר היא נכס נדל״ני כהשקעה והכנסה פאסיבית מהשכרת הנכס שמממן לרוב את המשכנתא (שלקחנו עבור קניית הנכס) עד ששווי הנכס עולה, ולאחר מכן אנחנו נשאף למכור את הנכס ולהנות מהרווח ההוני.
דיבידינדים יכולים להיחשב כסוג של הכנסה פאסיבית בדומה לדוגמא הנדל״נית שלנו למעלה, מכיוון שהם מספקים הכנסה קבועה לבעלי המניות מבלי לחייב אותם למכור את מניותיהם. יש לציין שוב, שדיבידינדים אינם מובטחים ויכולים להיות מושפעים מהביצועים הפיננסים של החברה וממדיניות הדיבידינדים.
על מה חשוב להסתכל כשאנחנו רוצים לרכוש מניית דיבידינד?
בעת הערכת מניות דיבידינד, חשוב להסתכל על תשואת הדיבידנד של החברה, שהיא הדיבידנד השנתי למניה חלקי מחיר המניה הנוכחי.
תשואה גבוהה יותר מעידה בדרך כלל על החזר גבוה יותר על ההשקעה. בנוסף, חשוב לקחת בחשבון את יחס תשלום הדיבידינד של החברה, שהוא אחוז הרווחים ששולמו כדיבידנדים.
יחס תשלום נמוך יותר עשוי להצביע על כך שלחברה יש יותר מקום להגדיל דיבידינדים בעתיד.
חשוב גם להסתכל על המצב הפיננסי של החברה, לרבות דו״ח הרווח והפסד, דו״ח המאזן ודו״ח תזרים המזומנים שלה, כמו גם את הענף של החברה, ואת התנאים הכלכליים הכוללים ברמת המאקרו על מנת לקבוע את יכולתה של החברה להמשיך ולחלק דיבידנדים גם בעתיד.
בנוסף, חשוב להסתכל על היסטוריית הדיבידנדים של החברה, כולל העקביות והצמיחה של דיבידנדים לאורך זמן.
בהצלחה,
מתן:)
כותב הפוסט אינו יועץ פיננסי, הפוסט הוא לימודי בלבד ואין לראות בו המלצה לקנייה או מכירה של נייר ערך כזה או אחר








